Bir Tüketici Deneyimi Ekosistemi Olarak Gastronomi

14 Ocak 2023

Bu kavramların 10 dakikalık bir konuşma içerisinde mantıklı bir akış oluşturacak şekilde nasıl bir araya gelebileceğini merak ettiyseniz Gastroekonomi Zirvesi'nde yaptığım konuşmayı aşağıdaki bağlantıdan izleyebilirsiniz.  

İlki bu yıl Mart ayında gerçekleştirilen Global Gastroekonomi Zirvesi’nde (www.gastroekonomizirvesi.com) ‘’Bir Deneyim Ekosistemi olarak Gastronomi’’ adlı bir konuşma yaptım. Konuşmamda altını çizdiğim konuları birkaç başlık altında toplamak gerekirse: 

Endüstri 4.0’da markalar ve ürünler değil, ekosistemler rekabet ediyor. 

Türkiye’de dünya markası olmadan, dünyada Türk Markası olmak çok mümkün değil. 

Eğer mutfağınızı ihraç etmek istiyorsanız ya da mutfağınızla turist çekmek istiyorsanız, içki yemek uyumu, kültürü, ritüelleri, mekanları yani gastronomi ekosistemi önemli. 

10 dakikalık konuşmayı izlemek zor gelir, kısaca neler dedin diye soranlar için de kısa kısa alıntılar aşağıda: 

‘’Endüstri 4.0’da artık rekabet markalar ve tek tek ürünler üzerinden değil ekosistemler üzerinden oluyor. Apple ekosistemi gibi. Howard Schultz, bir İtalya gezisi sırasında küçük kahvehanelerin toplumsal hayatta ne kadar önemli bir buluşma yeri olduğunu fark ediyor ve Amerika’da bu formatta bir toplumsal buluşma yeri olmamasının karşılığı olarak kahvehaneler zinciri kuruyor. Bu markanın adı: Starbucks. Starbucks kahve hammaddesinin üretiminden dükkanlarda satılan hediyelik eşyalara kadar tüm dünyaya yayılmış çok güçlü bir ekosistem.’’...…. 

‘’ Gastronomik bir deneyimin değerini artıran üç faktör özgünlük, ustalık ve bu deneyimi oluşturan elemanlar arasındaki uyumdur. Bu üç faktör de güçlendikçe sunduğunuz deneyimin değeri artar. ’’.... 

‘’Yaşanan deneyimin değerini artıran en önemli şey yarattığın anılar. Bunu da sağlayan iki şey ne kadar özgün olduğu ve standartlara göre farklılığı. Özgünlüğü yaratan değerler ustalık, yerellik ve değişik kombinasyonlar. Standartları farklılaştıran ya da yükselten iki konu var: Kadın eli değmesi ve uluslararası ölçümleme metotları.’’..... 

‘’ Peki son tahlilde neyi öneriyoruz: 

Uluslararası servis, kalite ve deneyim sunan, kadınların önemli rol aldığı bir ekosistem kuralım. 

Kendimizi değerlendirdiğimiz bir ölçme sistemi yaratalım ve buna sadık kalalım. 

Bir hikayemiz olsun. Türkiye’de Dünya markası yaratmadan, dünyada bir Türk Markası yaratamayız. 

Coğrafi konumumuzdan gelen artıyı kullanalım. Havalimanları insanları değil deneyimleri transfer ettiğimiz yerler olsun. 

Güven yaratalım. Bunu ölçelim. Ve önemseyelim. Aynı tüketici güvenini önemsediğimiz gibi. Yabancının bize güvenini de ölçelim ve değerlendirelim.’’ 

Bu zirveyi düzenleyen Turizm Restoran Yatırımcıları ve İşletmecileri Derneği’ne (TURYİD) bana bu şansı tanıdıkları için teşekkür ederim. (www.turyid.com).